Προσοχή! Ο κάθε χρήστης φέρει όλη την ευθύνη των όσων γράφει. Σε περίπτωση λογομαχίας, οι συντονιστές δεν είναι υποχρεωμένοι να υπερασπιστούν κανέναν. Δεν υπάρχει "επίσημη άποψη του forum" (καθώς σε αυτό γράφει ο οποιοσδήποτε) και δεν θα πρέπει να στοχοποιείται αυτό λόγω μηνυμάτων μεμονωμένων μελών του. Σημειώστε πως, σε περίπτωση που η κατάσταση ξεφύγει εκτός ελέγχου, οι συντονιστές διατηρούν το δικαίωμα του κλειδώματος θεμάτων και επιβολής κυρώσεων. Θα πρέπει αυτό να γίνει σεβαστό ως προσπάθεια διατήρησης της ειρήνης και όχι ως "κόλπο" για να προαχθεί μια συγκεκριμένη άποψη. Παρακαλούμε επίσης να αποφεύγετε τις μακροσκελείς απαντήσεις.

Ποια από τα παρακάτω πιστεύετε για τη χρήση διαφανειών στα μαθήματα;

Κάνει το μάθημα ευχάριστο και με διευκολύνει στη μελέτη (Δεν υπάρχουν ψήφοι)
Κάνει το μάθημα ευχάριστο αλλά με δυσκολεύει στη μελέτη
Σύνολο ψήφων: 2 (20%)
Κάνει το μάθημα μονότονο αλλά με διευκολύνει στη μελέτη
Σύνολο ψήφων: 5 (50%)
Κάνει το μάθημα μονότονο και με δυσκολεύει στη μελέτη
Σύνολο ψήφων: 3 (30%)
Σύνολο ψήφων: 10

Χρήση διαφανειών στα μαθήματα - βοηθάει;

1
Όλο και περισσότερα γίνονται τα μαθήματα στις διαλέξεις των οποίων χρησιμοποιούνται διαφάνειες (slides ή μέσω υπολογιστή). Μάλιστα, όσο περισσότερο "εισβάλουν" οι διαφάνειες σε ένα μάθημα, τόσο ο παραδοσιακός πίνακας τείνει να εγκαταλειφθεί.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η μετάβαση αυτή γίνεται λόγω "καλής θέλησης" του διδάσκοντα, ή τουλάχιστον αυτό βλέπουν αρκετοί φοιτητές. Πόσο όμως αυτή η "καλή θέληση" έχει θετικό αντίκτυπο στην εκπαιδευτική διαδικασία;

Κατά τη δική σας γνώμη, τι θετικά και τι αρνητικά βρίσκετε στο συγκεκριμένο μέσο; Δώστε παραδείγματα μαθημάτων όπου αυτό έχει υλοποιηθεί σωστά και παραδείγματα μαθημάτων όπου το μέσο αυτό δεν έχει χρησιμοποιηθεί σωστά και, το κυριότερο, τι έχει πάει στραβά στην υλοποίηση και πώς θα μπορούσε να διορθωθεί.

Σας βοηθάνε περισσότερο στην κατανόηση και την αποτύπωση των εννοιών; Πώς επηρεάζουν τη "ζωντάντια" και το "νεύρο" του μαθήματος; Το κάνουν πιο ζωντανό ή πιο μονότονο; Κρατάτε σημειώσεις από αυτές; Καλύτερες ή χειρότερες από ό,τι αυτές που κρατάτε από τον πίνακα; Πώς νιώθετε όταν βλέπετε ασκήσεις στις διαφάνειες; Πώς αξιοποιείτε τις διαφάνειες που βρίσκετε στο internet; Όταν η εξέταση γίνεται με ανοιχτά βιβλία, συνηθίζετε να τι τυπώνετε; Τι άλλο θεωρείτε σημαντικό να ειπωθεί πάνω στο θέμα;

Παραθέτω έναν πρόχειρο κατάλογο μαθημάτων που χρησιμοποιούν διαφάνειες στις διαλέξεις τους. Προσθέστε όποια έχω ξεχάσει και θα τα συμπληρώσω. :)
Spoiler: show
  • 1ο εξάμηνο
    • Προγραμματισμός (ppt, διαθέσιμες στο internet)
    • Ανόργανη Χημεία (ppt, διαθέσιμες στο internet)
    • Τεχνικές Σχεδιάσεις (slides, διαθέσιμες στο internet)
    • Εισαγωγή στην Οικονομία (ppt, διαθέσιμες στο internet)
  • 2ο εξάμηνο
    • Ανάλυση Συστημάτων Χημικής Μηχανικής (ppt, διαθέσιμες στο internet)
    • Αναλυτική Χημεία (ppt, μη διαθέσιμες)
  • 3ο εξάμηνο
    (δεν γνωρίζω κάποιο μάθημα που να χρησιμοποιεί διαφάνειες)
  • 4ο εξάμηνο
    • Φυσικοχημεία ΙΙΙ (ppt, διαθέσιμες στο internet)
    • Επιχειρησιακή Έρευνα (ppt, διαθέσιμες στο internet)
    • Χημεία και τεχνολογία μετάλλων (ppt)
  • 5ο εξάμηνο
    • Ενόργανη Χημική Ανάλυση (ΦΜΑ) (ppt-διαθέσιμες στο internet και slides-μη διαθέσιμα)
    • Αρχές κυτταρικής βιολογίας & βιοχημείας (ppt-διαθέσιμες στο internet και slides-διαθέσιμες στο internet)
  • 6ο εξάμηνο
    • Περιβαλλοντική Επιστήμη (slides-μη διαθέσιμες στο internet)
    • Μηχανική Φυσικών Διεργασιών ΙΙ (ppt, διαθέσιμες στο internet)
    • Τρόφιμα-Βιοτεχνολογία (ppt στα τρόφιμα, slides στη βιοτεχνολογία)
    • Μηχανική Πολυμερών (ppt)
    • Υγροί Κρύσταλλοι - Εφαρμογές στις νέες τεχνολογίες (ppt)
Σε πολλά μαθήματα (επιλογής ή μεγαλύτερων εξαμήνων) δεν μπορώ να ξέρω, οπότε βοηθήστε. :)

Re: Χρήση διαφανειών στα μαθήματα - βοηθάει;

2
Έφτιαξα και ένα poll σχετικά με τις δυο κύρια στοιχεία (και τα πιο αμφιλεγόμενα): το κατά πόσο κάνει ευχάριστο ή μονότονο το μάθημα και το κατά πόσο βοηθάει ή δυσχαιρένει τη μελέτη. Δηλαδή τι γίνεται κατά τη διάρκεια και τι γίνεται μετά τη διάλεξη. (Γράψτε και κανένα σχόλιο...)

Πάντως στο 6ο εξάμηνο έχει πέσει πολλή διαφάνεια... Στα 4/5 μαθήματα κορμού και στα περισσότερα επιλογής έχει διφάνειες.

Re: Χρήση διαφανειών στα μαθήματα - βοηθάει;

3
Οι περισσότεροι καθηγητές κάνουν απλά μία ανάγνωση-παρουσίαση των διαφανειών το οποίο προκαλεί άκρα υπνηλία και παντελή έλλειψη ενδιαφέροντος για παρακολούθηση.Αν το μάθημα δεν γίνεται σχετικά interactive δεν τραβάει την προσοχή κανενός φοιτητή κατά τη γνώμη μου.
People wishing to analyze nature without using mathematics just settle for a reduced understanding.

Re: Χρήση διαφανειών στα μαθήματα - βοηθάει;

4
Νομίζω δεν υπάρχει γενική απάντηση. Εξαρτάται από το μάθημα. Δηλαδή, αν πρόκειται για διαγράμματα, σαφώς καλύτερο να τα δεις σε διαφάνειες.. αλλά αν είναι τύποι και ανάλυση.. ο πίνακας δε συγκρίνεται. Γενικά, ως προς την κατανόηση η κιμωλία είναι η λύση. Μάλλον η απάντηση είναι σταθμισμένη. Χρήση διαφανειών και τα βασικότερα σημεία στον πίνακα!!!

(Διαφάνειες = εξοικονόμηση χρόνου - καλύτερη απόδοση σχημάτων)
Hatred is Blind, Rage carries you Away...
and He who pures out Vengeance, runs the Risk of tasting a Bitter draught
...
One is All and All is One

Re: Χρήση διαφανειών στα μαθήματα - βοηθάει;

5
Εγώ θεωρώ ότι το καλύτερο θα ήταν ο συνδιασμός και των δύο μεθόδων.Έτσι θα μπορούσαμε να εκμεταλευτούμε τα πλεονεκτήματα και των δυο.Οι διαφάνειες είναι αρκετά χρήσιμες αφού μέσω αυτών μπορούν να παρουσιαστούν σχήματα για παράδειγμα..Επιπλέον είναι καλό να υπάρχρει κάπου μια περίληψη της θεωρίας και κάποιες ενδεικτικές ασκήσεις.Όμως, η ανάλυση των θεμάτων στον πίνακα είναι αναγκαία γιατί έτσι το μάθημα γίνεται πιο ενδιαφέρον και ζωντανο! :)