Re: Αγαπημένος villain κινηματογραφικής ταινίας

13
Πρέπει να είναι villain οπωσδήποτε? Έχει δει κανένας τον "Νομοταγή πολίτη" με τους Jamie Foxx και Gerard Butler ? Τα συναισθήματα για τον κακοποιό της υπόθεσης είναι ανάμεικτα κατά την γνώμη μου...
この危うげな世界さえ
越えてゆけると 信じるだけ
あなたと

Re: Αγαπημένος villain κινηματογραφικής ταινίας

14
Το θέμα του ήρωα/αντιήρωα συζητήθηκε παραπάνω. Από εκεί και πέρα πράξτε κατά συνείδηση για το ποιος είναι καλός και το ποιος κακός(για να δικαιολογήσουμε και λίγο τον τίτλο ας είναι κατά γενική ομολογία κάποιου είδους κακοποιός έστω και white collar κατάστασης ή έστω άτομο σκευωρίας και ψέματος-άσχετα αν έχει άσχημο παρελθόν, τον λυπόμαστε για κάποιο λόγο κλπ αυτά δεν τον κάνουν καλό ) αρκεί να αιτιολογείτε κάθε φορά με τα επιχειρήματά σας. :bigbeer:
Jealousy is the fear or apprehension of superiority: envy our uneasiness under it.
-William Shenstone

Re: Αγαπημένος villain κινηματογραφικής ταινίας

15
Ίσως από τις λίγες εξαιρέσεις όπου ο πρωταγωνιστής της ταινίας είναι και o villain της υπόθεσης. Ο λόγος για τον Ματ Ντέιμον που ενσαρκώνει τον Τομ Ρίπλεϊ, έναν πλαστογράφο,παραχαράκτη και εκπληκτικό ηθοποιό που έχει το ταλέντο να "κλέβει" τις ζωές των άλλων. Η υπόθεση ξεκινά με τον Ρίλπλεϊ, ο οποίος προσλαμβάνεται από έναν πλούσιο άντρα με μοναδικό σκοπό να χωρίσει τον γιο του από την μνηστή του έναντι μεγάλης χρηματικής αμοιβής. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν ο Τομ σκοτώνει τον πλούσιο βενιαμίν(χωρίς να το έχει σχεδιάσει) και αποφασίζει να οικειοποιηθεί το βίο του στην κυριολεξία.

Η πλοκή σε σύνοψη:
Spoiler: show
Tom Ripley is a young man struggling to make a living in 1950s New York City using his "talents" — forgery, lying and impersonation. While working at a party, he is approached by the wealthy shipbuilder Herbert Greenleaf, who believes that Ripley went to Princeton with his son, Dickie. Greenleaf recruits Ripley to travel to Italy to persuade Dickie to return home to the United States, for which he will pay Ripley $1000. Ripley accepts the proposal, though he did not really go to Princeton and has never even met Dickie.
Shortly after his arrival in Italy, Ripley concocts an accidental meeting on the beach with Dickie and his fiancée, Marge Sherwood, and quickly insinuates himself into their lives under the pretext of being a fellow jazz lover. On one of their jaunts, Dickie and Ripley meet Dickie's friend Freddie Miles, who treats Ripley with barely concealed contempt.
A local girl, whom Dickie had impregnated, drowns herself when he refuses to help her financially. Ripley secretly witnesses their final encounter. Dickie begins to tire of Ripley, resenting his constant presence and suffocating dependence. Ripley's own feelings are complicated by his desire to maintain the opulent lifestyle Dickie has afforded him, and by his growing sexual obsession with his new friend.
As a gesture to Ripley, Dickie invites Ripley to sail with him for last trip to San Remo. Whilst out to sea together, Dickie lashes out when Ripley confronts him about his behaviour, and a fight ensues during which Ripley strikes Dickie with an oar in a fit of rage. Ripley beats Dickie to death with the oar. To conceal the murder, Ripley scuttles the boat with Dickie's body, before swimming ashore.
When the hotel concierge mistakes him for Dickie, Ripley realizes he can assume Dickie's identity. He forges Dickie's signature, modifies his passport and begins living off his allowance. He uses Dickie's typewriter to communicate with Marge, making her believe that Dickie has deserted her. He checks into two separate hotels as himself and as Dickie, passing messages between them via the hotel staff to provide the illusion that Dickie is still alive.
Ripley rents an expensive apartment in Rome and spends a lonely Christmas buying expensive presents for himself. Freddie visits assuming to find Dickie and is immediately suspicious of Ripley, as the apartment is not furnished in Dickie's style, while Ripley appears to have copied Dickie's dress and manner perfectly. On his way out, Freddie meets the landlady, who refers to Ripley as "Signor Greenleaf". Freddie goes back to confront him, but Ripley ambushes and murders him, before disposing of his body.
As a result, Ripley's existence becomes a cat-and-mouse game with the Italian police and Dickie's friends. His predicament is complicated by the presence of Meredith Logue, an heiress he met upon his arrival in Italy and to whom he had introduced himself as Dickie. Ripley clears himself by forging a suicide note addressed to Ripley in Dickie's name and moves to Venice. Marge suspects Ripley's involvement in Dickie's death and confronts him after finding Dickie's rings in Ripley's apartment. Ripley is about to murder her but is interrupted by a mutual British friend, Peter Smith-Kingsley, who enters the apartment.
Though gaining the trust of Dickie's father, Ripley is disquieted when Mr. Greenleaf hires American private detective Alvin MacCarron to carry out a thorough check. However, MacCarron reveals to Ripley that Mr. Greenleaf has ordered the investigation be dropped and intends giving Ripley a substantial portion of Dickie's income, with the understanding that certain sordid details about his son's past not be revealed. Marge is dismayed at the resolution, again accusing Ripley before being taken away by Greenleaf and MacGarron.
Now lovers, Ripley goes on a cruise with Peter, only to discover that Meredith is also on board. Ripley secretly placates her with a kiss, but Peter notices. Ripley realizes he cannot keep Peter from discovering that he has been passing himself off as Dickie, as Peter and Meredith know each other and would certainly meet on the cruise. He cannot solve this dilemma by murdering Meredith, because she is accompanied by her family. Going to Peter's cabin, Ripley sobs as he strangles Peter in his bed. He returns to his cabin, where he sits alone.
Ίσως από τους αγαπημένους μου κακούς, από πλευράς ρεαλιστικότητας και υποκριτικής. Το σενάριο είναι απλό και αναδεικνύει την ταραγμένη ψυχοσύνθεση του χαρακτήρα, χωρίς να ξεφεύγει από τις ισορροπίες. Εντύπωση προκαλεί η ευστροφία, η τόλμη και η ψυχρή έως και απάνθρωπα κυνική σκέψη του Ρίπλεϊ :hm:
Jealousy is the fear or apprehension of superiority: envy our uneasiness under it.
-William Shenstone

Re: Αγαπημένος villain κινηματογραφικής ταινίας

17
Όταν όμως έπρεπε να δεχθεί το τίμημα των πράξεών του η κλάψα μεγάλη (ούτε η παραμικρή μετάνοια βέβαια για τους 40 που έφαγε) :| Ή δέχεσαι τις συνέπειες ή δεν τα κάνεις αυτά αν δεν αντέχεις να καταστρέψεις τα πάντα(εργασία, περίγυρο, οικογένεια, προσωπική ελευθερία), καθώς δεν μπορείς ποτέ να είσαι σίγουρος ότι δε θα σε πιάσουν όσο καλά και να έχεις σχεδιάσει κάτι....i am sorry, that's the way things are(δεν κάνω λόγω για συνειδησιακή κρίση, ο τύπος το είχε απολέσει προ πολλού :whistle: ).Πολύ καλός ο ηθοποιός στο ρόλο πάντως, ταλέντο :T:
Jealousy is the fear or apprehension of superiority: envy our uneasiness under it.
-William Shenstone

Re: Αγαπημένος villain κινηματογραφικής ταινίας

19
Michalis3 έγραψε:Ξεχάσαμε Darth Vader... :whistle:
Of course :T: Το κακό με τον Darth Vader ήταν ότι μόλις τελείωσε το star wars τον απομυθοποίησαν τελείως. Φτιάξανε γυναικεία εκδοχή Darth Vader για αποκριάτικη στολή, ενώ ο πλήρης εξευτελισμός του από τα μμε ήταν όταν βάλανε ένα τύπο να φοράει τη στολή και να παίζει γκολφ για διαφήμιση ασφαλιστικής εταιρίας :slap:
Jealousy is the fear or apprehension of superiority: envy our uneasiness under it.
-William Shenstone

Re: Αγαπημένος villain κινηματογραφικής ταινίας

20
Michalis3 έγραψε:Ξεχάσαμε Darth Vader... :whistle:

βλάκας ήταν ο Darth Vader.... ένα φερέγωνο του emperor και ο πιο προβλέψιμος ever... αν και το μόνο που τον δικαιολογώ είναι η εποχή που γυρίστηκε η ταινία.... :whistle: :whistle: :whistle:
Hatred is Blind, Rage carries you Away...
and He who pures out Vengeance, runs the Risk of tasting a Bitter draught
...
One is All and All is One