On-line αξιολόγηση μαθημάτων
Δημοσιεύτηκε: Τετ 19 Μάιος 2010, 11:15 am
Κοιτάζοντας (πρόχειρα ομολογώ) τα προεκλογικά φυλλάδια των παρατάξεων, δεν είδα πουθενά κάποια πρόταση για να γίνει η αξιολόγηση (διδασκόντων, αυτή που τώρα κάνουμε με τα ερωτηματολόγια) on-line. Λέτε να είναι εδώ η πρώτη δημόσια νήξη του θέματος; Πλάκα θα 'χει...
Θα έχετε παρατηρήσει όσοι έρχεστε στα μαθήματα μέχρι τις τελευταίες μέρες κάθε εξαμήνου, οτι μοιράζονται κάποια ερωτηματολόγια αξιολόγησης. Δεν νομίζω οτι έχει νόημα να μας απασχολήσει το ποιος πέτυχε το να γίνεται μια αξιολόγηση αυτού του είδους, κάτι που οπωσδήποτε στην αρχική του, αφηρημένη, ιδέα είναι αρκετά θετικό. Στην πράξη όμως τι γίνεται;
Στην πράξη:
Θα ήθελα και τις δικές σας απόψεις πάνω στο θέμα.
Θα έχετε παρατηρήσει όσοι έρχεστε στα μαθήματα μέχρι τις τελευταίες μέρες κάθε εξαμήνου, οτι μοιράζονται κάποια ερωτηματολόγια αξιολόγησης. Δεν νομίζω οτι έχει νόημα να μας απασχολήσει το ποιος πέτυχε το να γίνεται μια αξιολόγηση αυτού του είδους, κάτι που οπωσδήποτε στην αρχική του, αφηρημένη, ιδέα είναι αρκετά θετικό. Στην πράξη όμως τι γίνεται;
Στην πράξη:
- Το δείγμα που αξιολογεί τους διδάσκοντες είναι πολύ μικρό. Το οτι δεν παρακολουθεί κάποιος τις τελευταίες εβδομάδες κάποιο μάθημα δεν σημαίνει οτι δεν μπορεί να εκφράσει άποψη. Θα πρέπει όμως να έχει την τιμιότητα να αναφέρει τι ποστοστό της ύλης και με πόση συνέχεια το έχει παρακολουθήσει.
- Τα ερωτηματολόγια τυπώνονται, συμπληρώνονται, σκανάρονται, διορθώνονται κτλ κτλ και τελικά τα αποτελέσματα έρχονται μετά από 2-3 χρόνια. Τι αποτελέσματα να έχουν τότε και τι κίνητρο μπορεί να έχει ένας φοιτητής για να τα συμπληρώσει; (πέρα από το οτι η διαδικασία τυπώνω-γράφω-σκανάρω δεν φαίνεται ιδιαίτερα εύλογη)
- Τα ερωτηματολόγια είναι καθαρά "βαθμολογικού" χαρακτήρα. Βαθμολογούμε ένα κάρρο πράγματα από το 1 έως το 10 χωρίς να μπορούμε να τα σχολιάσουμε ένα προς ένα. Όταν προσωπικά συμπληρώνω το πεδίο των παρατηρήσεων στο τέλος, όλοι με κοιτάνε περίεργα...
- Η αξιολόγηση πρακτικά δεν έχει καμία επίπτωση στην εξέλιξη ενός διδάσκοντα στις βαθμίδες, ούτε μπορεί να επηρεάσει το αν θα κάνει ή όχι μάθημα. Έτσι κι αλλιώς κανείς δεν τον ελέγχει. (ας μην θίξουμε εδώ το θέμα "κλίκες" με ό,τι περιλαμβάνεται σε αυτό...)
- Η αξιολόγηση περιορίζεται μονάχα στον κυρίως διδάσκοντα του μαθήματος.
- Η αξιολόγηση να γίνεται on-line.
- Να μπορεί να συμμετέχει κάθε εγγεγραμμένος φοιτητής, όπου θα ψηφίζει κάνοντας login στην ίδια ιστοσελίδα που χρησιμοποιούμε για τη δήλωση μαθημάτων κτλ. Ο φοιτητής θα πρέπει να είναι υποχρεωμένος να προσδιορίσει χοντρικά τι ποσοστό της ύλης παρακολούθησε και με πόση συνέχεια. Ακόμα και το οτι κάποιος δεν παρακολουθεί δείχνει κάτι για τον διδάσκοντα. Μην βρίσκουμε την εύκολη λύση να τα ρίχνουμε όλα στους φοιτητές... Υπάρχουν διδάσκοντες που κρατάνε τους φοιτητές τους μέχρι το τέλος.
- Κάθε πεδίο, εκτός από μια αριθμητική επιλογή ("βαθμό") να περιέχει και πεδίο σχολιασμού.
- Η αξιολόγηση να είναι ανώνυμη (να μην εμφανίζεται δημοσίως το όνομα αυτού που την έκανε) ή να υπάρχει σχετική επιλογή επώνυμης/ανώνυμης αξιολόγησης. Το σωστότερο θα ήταν να είναι επώνυμη, αλλά όχι κάτω υπό αυτές τις συνθήκες.
- Να μπορεί να αξιολογηθεί κάθε πρόσωπο που έρχεται σε επαφή με τους φοιτητές. Δηλαδή ο διδάσκων κάθε μαθήματος, ο "αναπληρωτής" διδάσκων κάθε μαθήματος, οι μεταπτυχιακοί/διδακτορικοί φοιτητές που πραγματοποιούν τα εργαστήρια κτλ. Θα μπορούσε να υπάρχει ειδικό ερωτηματολόγιο αξιολόγησης για κάθε κατηγορία.
- Να υπάρχουν και κάποιες στοιχειώδεις ερωτήσεις που αφορούν την "ανθρώπινη πλευρά" κάθε ενός που αξιολογείται. Γιατί, επιτέλους, εκτός από τα χαρτιά του κάθε ενός που έρχεται να διδάξει, θα πρέπει να μας ενδιαφέρει και το κατά πόσο αυτός μπορεί να τραβήξει τους φοιτητές, να τους εμπνεύσει.
- Τα αποτελέσματα να επεξεργάζονται αυτόματα (να μην επεμβαίνει ανθρώπινος παράγοντας), οι αναφορές να βγαίνουν real-time και να είναι διαθέσιμες δημοσίως σε κάθε εγγεγραμμένο φοιτητή και κάθε μέλος ΔΕΠ με το πάτημα ενός κουμπιού.
Θα ήθελα και τις δικές σας απόψεις πάνω στο θέμα.