Σκέψεις για τις σπουδές
Δημοσιεύτηκε: Πέμ 12 Ιουν 2014, 5:09 am
Μετά την πολύ ενδιαφέρουσα σημαντική ΓΣ σχετικά με τη διάρθρωση των σπουδών και τα μεταπτυχιακά, θα ήθελα να εκφράσω γραπτά τις θέσεις μου και να κάνω μία πρόταση.
Να ξεκαθαρίσω πρώτα απ’όλα ότι πιστεύω ακράδαντα στη δημόσια δωρεάν παιδεία στα ΑΕΙ που οδηγεί σε επαγγελματικά δικαιώματα. Είμαι λοιπόν αντίθετος στην επιβολή πάσης φύσεως διδάκτρων σε Έλληνες (και αναγκαστικά σε Ευρωπαίους) φοιτητές είτε σε προπτυχιακό είτε σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Ακόμα θεωρώ καλό αν μπορούμε (δύσκολο στις μέρες μας) να στηρίζουμε οικονομικά και εκτός ΕΕ ικανά αλλά άπορα άτομα που θέλουν να σπουδάσουν σε μας. Όποιος είναι εύπορος μπορεί να σπουδάσει δωρεάν εφόσον βέβαια έχει καταβάλει τους φόρους που του αναλογούν (δεν είναι δικιά μας δουλειά η διασφάλιση αυτού). Αλλιώς οδηγούμαστε σταδιακά στη διάλυση κάθε μορφής κοινωνικού κράτους.
Ο παραλογισμός που έχει επικρατήσει σχετικά με την αξία του Διπλώματος που δίνουμε θεωρώ ότι πρέπει να τελειώσει με καθαρό και όχι «μαϊμού» τρόπο. Είναι αδιανόητο να έχουμε δύο τύπων Μάστερ (το ένα σκέτο και το άλλο «πιο» Μάστερ). Το Δίπλωμα που δίνουμε δεν είναι μεταπτυχιακό (δεν ικανοποιεί τον ορισμό της λέξης) αν και επί της ουσίας ισοδυναμεί. Δεν είναι δυνατόν να θέλει κάποιος 5+2=7 χρόνια για να πάρει το πρώτο του μεταπτυχιακό.
Ο λόγος που υπήρχε και υπάρχει αντίρρηση στους δύο κύκλους σπουδών είναι ότι υπάρχει η βάσιμη κατά τη γνώμη μου υποψία ότι μπορεί να αποτελέσουν τρόπο περιορισμού της αγοράς εργασίας μόνο σε αυτούς που θα έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν από την τσέπη τους για το δεύτερο κύκλο σπουδών .
Αν όμως εξασφαλίσουμε:(α) ότι η συμπλήρωση του πρώτου κύκλου δεν είναι προαπαίτηση για το να προχωρήσει κανείς στα μαθήματα του δεύτερου ούτε υπάρχει διαδικασία κρίσης για να περάσει κανείς στον δεύτερο κύκλο και (β) τόσο ο πρώτος όσο και ο δεύτερος είναι δωρεάν , τότε δεν βλέπω να υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Η σχετική διάρκεια (3+2 ή 3.5+1.5 ή 4+1) είναι υπό συζήτηση. Ο πρώτος κύκλος οδηγεί σε πτυχίο (bachelor) ΧΜ και ο δεύτερος (που είναι ο μόνος που συνεπάγεται επαγγελματικά δικαιώματα ΧΜ οδηγεί σε Δίπλωμα (Master). Ο πρώτος έχει τα βασικά μαθήματα και ο δεύτερος τα μαθήματα εμβάθυνσης και την διπλωματική. Όποιος επιθυμεί να σταματήσει στον πρώτο και να συνεχίσει μεταπτυχιακό σε άλλη σχολή της Ελλάδας ή του εξωτερικού μπορεί να το κάνει. ‘Όποιος επιθυμεί πάλι μπορεί να πάρει στο τέλος μετά από 5ετή φοίτηση και τους δύο τίτλους ταυτόχρονα μόλις ικανοποιήσει τις απαιτήσεις και των δύο. Με αυτό τον τρόπο, υπάρχει διακριτό πτυχίο και μεταπτυχιακό σε 5ετείς δωρεάν σπουδές, όπως έχουμε και σήμερα.
Η Σχολή μπορεί να συνεχίσει να συμμετέχει σε κάποια διατμηματικά προγράμματα σπουδών όπως και σήμερα (πάντα επιμένοντας για μένα στην έλλειψη διδάκτρων για τους πολίτες της ΕΕ) αφού τα αξιολογήσει.
Να ξεκαθαρίσω πρώτα απ’όλα ότι πιστεύω ακράδαντα στη δημόσια δωρεάν παιδεία στα ΑΕΙ που οδηγεί σε επαγγελματικά δικαιώματα. Είμαι λοιπόν αντίθετος στην επιβολή πάσης φύσεως διδάκτρων σε Έλληνες (και αναγκαστικά σε Ευρωπαίους) φοιτητές είτε σε προπτυχιακό είτε σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Ακόμα θεωρώ καλό αν μπορούμε (δύσκολο στις μέρες μας) να στηρίζουμε οικονομικά και εκτός ΕΕ ικανά αλλά άπορα άτομα που θέλουν να σπουδάσουν σε μας. Όποιος είναι εύπορος μπορεί να σπουδάσει δωρεάν εφόσον βέβαια έχει καταβάλει τους φόρους που του αναλογούν (δεν είναι δικιά μας δουλειά η διασφάλιση αυτού). Αλλιώς οδηγούμαστε σταδιακά στη διάλυση κάθε μορφής κοινωνικού κράτους.
Ο παραλογισμός που έχει επικρατήσει σχετικά με την αξία του Διπλώματος που δίνουμε θεωρώ ότι πρέπει να τελειώσει με καθαρό και όχι «μαϊμού» τρόπο. Είναι αδιανόητο να έχουμε δύο τύπων Μάστερ (το ένα σκέτο και το άλλο «πιο» Μάστερ). Το Δίπλωμα που δίνουμε δεν είναι μεταπτυχιακό (δεν ικανοποιεί τον ορισμό της λέξης) αν και επί της ουσίας ισοδυναμεί. Δεν είναι δυνατόν να θέλει κάποιος 5+2=7 χρόνια για να πάρει το πρώτο του μεταπτυχιακό.
Ο λόγος που υπήρχε και υπάρχει αντίρρηση στους δύο κύκλους σπουδών είναι ότι υπάρχει η βάσιμη κατά τη γνώμη μου υποψία ότι μπορεί να αποτελέσουν τρόπο περιορισμού της αγοράς εργασίας μόνο σε αυτούς που θα έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν από την τσέπη τους για το δεύτερο κύκλο σπουδών .
Αν όμως εξασφαλίσουμε:(α) ότι η συμπλήρωση του πρώτου κύκλου δεν είναι προαπαίτηση για το να προχωρήσει κανείς στα μαθήματα του δεύτερου ούτε υπάρχει διαδικασία κρίσης για να περάσει κανείς στον δεύτερο κύκλο και (β) τόσο ο πρώτος όσο και ο δεύτερος είναι δωρεάν , τότε δεν βλέπω να υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Η σχετική διάρκεια (3+2 ή 3.5+1.5 ή 4+1) είναι υπό συζήτηση. Ο πρώτος κύκλος οδηγεί σε πτυχίο (bachelor) ΧΜ και ο δεύτερος (που είναι ο μόνος που συνεπάγεται επαγγελματικά δικαιώματα ΧΜ οδηγεί σε Δίπλωμα (Master). Ο πρώτος έχει τα βασικά μαθήματα και ο δεύτερος τα μαθήματα εμβάθυνσης και την διπλωματική. Όποιος επιθυμεί να σταματήσει στον πρώτο και να συνεχίσει μεταπτυχιακό σε άλλη σχολή της Ελλάδας ή του εξωτερικού μπορεί να το κάνει. ‘Όποιος επιθυμεί πάλι μπορεί να πάρει στο τέλος μετά από 5ετή φοίτηση και τους δύο τίτλους ταυτόχρονα μόλις ικανοποιήσει τις απαιτήσεις και των δύο. Με αυτό τον τρόπο, υπάρχει διακριτό πτυχίο και μεταπτυχιακό σε 5ετείς δωρεάν σπουδές, όπως έχουμε και σήμερα.
Η Σχολή μπορεί να συνεχίσει να συμμετέχει σε κάποια διατμηματικά προγράμματα σπουδών όπως και σήμερα (πάντα επιμένοντας για μένα στην έλλειψη διδάκτρων για τους πολίτες της ΕΕ) αφού τα αξιολογήσει.